Partiumban jártunk

2019. szeptember 20-22.

Útvonal: Debrecen-Nagyvárad-Nagyszalonta-Világos-Arad

Gyönyörű, napsütéses hétvége volt. Iskolánk öt diákjával csatlakoztunk a Rákóczi Szövetség tanulmányi kirándulócsoportjához (135 fő, három busszal) és a Dél-Partium történelmi-irodalmi-földrajzi vonatkozású helyszíneivel, személyiségeivel ismerkedtünk. Sokat tanultunk, beszélgettünk, ismerkedtünk és nevettünk.

Idegenvezetőnk, Takács Zoltán a Nagyváradi Lorántffy Zsuzsanna Református Gimnázium történelem-földrajz szakos tanára, a kötelező tudnivalókon kívül számos alkalommal tett bizonyságot Istenről, minket is megerősítve hitünkben.

Péntek délután a Rákóczi Szövetség és a Középsuli.hu közönségtalálkozóján vettünk részt, majd rövid városi séta következett Nagyváradon, ahol vacsora után az Arany János Kollégiumban tértünk nyugovóra.

Szombaton reggel folytattuk sétánkat Nagyváradon, ahol a városközpont épületeivel és a város jeles személyiségeivel ismerkedett a csapat. Ezek közül természetesen Ady Endre emelkedett ki, aki a „Pece-parti Párizs” híres poétája volt. A római katolikus székesegyház, az ortodox zsinagóga, a Mülleráj, a Fekete Sas palota, a Holdas templom, a Színház épülete csak néhány ezek közül.

Ebédre Nagyszalontára értünk, ahol a Csonkatorony interaktív tárlatával és az Arany-emlékházzal ismerkedtünk.

Ezek után Világos felé vettük utunkat, ahol a Bohus kastélyban a világosi fegyverletétel körülményeiről kaptunk felvilágosítást, megtekinthettük a megmaradt kellékeket, köztük a tárgyalóasztalt, amelynél Görgey Artúr és Frolov tábornokok megállapodtak a feltétel nélküli fegyverletételről. Még naplemente előtt sikerült feljutni a Világosi várba, ahol gyönyörű panorámában volt részünk, többek között a Zarándi-hegységre és a Szőllősi-mezőre volt rálátásunk, ahol a fegyverletétel megtörtént.

A vacsora és a szállás Aradon várt ránk, a Csiky Gergely Főgimnáziumban. Másnap Arad belvárosával ismerkedtünk: Tűzoltó-tér, Szabadság-szobor, Kultúrpalota, Városháza, Marospart. Hazaindulás előtt leróttuk kegyeletünket az aradi tizenhárom vértanú emlékhelyénél.

„Mit kaptunk ettől a kirándulástól? Életre szóló élményeket, új barátságokat. Valószínű, hogy magunktól nem jártuk volna be ezeket a helyeket, ha nincs ez a kirándulás. Ezek olyan helyek, ahol a magyar történelem meghatározó eseményei történtek. A kiránduláson újra és újra rádöbbentünk arra, hogy mit is jelent magyarnak lenni. Ezt a külhoni magyarokkal együtt megtapasztalni teljesen más érzés. Látni azt, hogy nekik mennyit jelent ez és mennyit küzdenek ezért, hogy ne szakadjanak el magyarságuktól és ne olvadjanak be a többségi nemzetbe. Köszönjük a Rákóczi Szövetségnek, hogy lehetőséget biztosítottak erre a kirándulásra, és hogy kapcsolatot teremthettünk a partiumi magyarokkal.”

Bulyáki Evelin/Nagy Luca (10. D)
Katona Péter (kapcsolattartó tanár)