Partiumi kirándulás 2017

Partiumi kirándulás a Rákóczi Szövetség szervezésében

A Rákóczi Szövetség szervezésében 3 napos kiránduláson vettünk részt 2016. szeptember 30. - október 2. között a Partiumban iskolánk öt diákjával: Császi Dániel Attila, Hermeczi Emese, Molnár Laura Eszter, Novák Ferenc és Terjek Dóra.

Gyönyörű, napsütésben indultunk útra Nyíregyházáról a magyarországi csapattal Nagykárolyba, ahol találkoztunk a partiumi résztvevőkkel. A híres Károlyi család kastélyában élő történelemórán vettünk részt. Ezt követően a Károlyi család temetkezési helyére, Kaplonyba utazott a két csapat, ahol koszorút helyeztünk el és megemlékeztünk a nemesi magyar családról.

Rögtön ezután Domahida határába, a Nagymajtényi-sikon található Szatmári-béke emlékoszlophoz látogattunk el, ahol felidéztük Rákóczi György és kurucai emlékét. Lados Balázs, a Szent Margit Gimnázium történelem-földrajz szakos tanára érdekfeszítő eligazítást tartott a témában.

Estére elfoglaltuk szálláshelyünket Szatmárnémetiben, ahol ismerkedésre is volt idő a diákoknak és tanáraiknak.

Szombat reggel a Rozsály-hegy lábánál fekvő Nagybányára igyekeztünk, ahol az Ásványtani Múzeumot és a Képzőművészeti Múzeum tárlatát csodáltuk meg. A városközpontban a város legrégebbi házát a Hunyadi-házat (Erzsébet-ház), az egykori királyi pénzverdét és a Szent István-templom tornyát is megtekintettük. Sétánk az egykori Arany Sas fogadó mellett vitt el, ahol 1847 szeptemberében Petőfi Sándor és felesége, Szendrei Júlia szálltak meg, mivel szekerük kereke kitörött Koltó felé félúton.

Szerencsénkre mi rendben megérkeztünk Koltóra. A Teleki-kúria udvarán nagy költőnk és felesége várt minket valósághű szoborba öntve. A kúria erkélyéről, a Bérci-tető felé nézve dudorásztuk a Szeptember végén c. vers sorait, majd sorra megnéztük a szobák tárgyi hagyatékát, köztük számos Petőfi- és Jókai-kézirat másolatot.

Koltó után Pribékfalván emlékeztünk meg Teleki Pálról. A kastély bejáratánál koszorút helyeztünk el, majd Ákosra siettünk megcsodálni a 12. században épült templomot, amit Schulek Frigyes tervei alapján restauráltak 1896-1902 között.

Ezután Szatmárnémetiben nézelődtünk, amit másnap reggel folytattunk. Vasárnap reggel a Székesegyházban vettünk részt istentiszteleten, majd Gnandt Zoltán idegenvezetőnk a város legfontosabb történelmi jelentőségű pontjaira kalauzolt el bennünket, többek között abba az épületbe, ahol a Szatmári béke dokumentumait is aláírták. A tűzoltó torony és a Láncos-templom megtekintése után a Református Gimnázium tanárijában Póti Eduárd történelemtanár érdekes történeteket mesélt az iskoláról. Délután a partiumi csapattól búcsút véve lelkiekben gazdagabban indulhattunk hazafelé.