2013-2014 fiúinternátusi beszámoló

A 2013-2014-es tanév egy teljesen új környezetet teremtve kezdődött meg, hisz az Egyházkerület által elnyert támogatás, melyet az intézményrendszer felújítására kapott az államtól, megkövetelte, hogy az Ókollégium épületéből, ahol az elmúlt közel 140 évet a fiúk generációi töltötték, elköltözzünk. A folyamat befejeztével, előreláthatólag 2 tanév múlva, a Fiú- és Leányinternátus a volt gimnáziumi épületben nyer elhelyezést egy felújított, modern környezetben.

Éves munkánk meghatározó részét képviselte az új kollégiumi életstílus kialakítása, elfogadtatása. Eközben igyekeztünk legyűrni az elénk tornyosuló problémákat és egy élhető modellt kialakítani. Köszönetet mondok mindazoknak a kollégáknak, diákoknak és szülőknek, akik segítették ezt a munkát. Sokszor csak azzal, hogy türelmesek voltak felénk vagy más esetekben tanácsokat adtak.

Létszám

A tanévet 116 fővel kezdte a Fiúinternátus, csak három fő költözött ki. Többen vannak a bentlakók között, akik debreceniek vagy a közelben. A ballagás során 31 fiatalembertől búcsúztunk, így június közepén 82 fő költözött ki az Internátusból. A beiratkozás során 23 fő kilencedikes (20 fő Refis, 2 fő Dóczy-s, és 1 fő külsős), valamint 2 fő hetedikes Dóczy-s diák iratkozott be.

Kollégiumi csoportjaink száma 4 volt. A 9. évfolyam csoportvezetője Rozgonyi Zoltán tanár úr, a 10. évfolyamé dr. Sipos Ferenc, a 11. évfolyamé Móré Sándor és a 12. évfolyamé Ó Nagy Ferenc tanár úr volt.

Személyi feltételek

A tantestületben történtek személyi változások, mivel az ügyeleti idő hossza megváltozott, ill. törvényi változások is életbe léptek 2013. szeptember 1-jével. A vezetés továbbra is Nagy Imre internátusvezető feladata, de már nem lakik együtt az intézménnyel. A sok évtized alatt természetesnek tekintett bentlakás megszűnni látszik ebben az új modellben. Nem tartjuk szerencsésnek ezt, mert a vezető első kézből értesülhetett az fiúk életéről, bármikor felbukkanhatott az Internátusban, amely fegyelmező erővel bírt. Példát mutatott saját, családi életvitelével, amely – sajnos - a mi diákjainknak sem természetes már minden esetben.

Ó Nagy Ferenc, Rozgonyi Zoltán, dr. Sipos Ferenc tanár urak továbbra is meghatározó tagjai voltak a tantestületnek. Új tagként fogadtuk Móré Sándor tanár urat, aki egykori diákunk volt, történelem szakos tanárként már az elmúlt tanévekben is kapcsolatban volt néhány internátusbelivel a történelmi önképzőkörön keresztül. Sikerült jól beilleszkednie a közösségbe, és teljes erővel, odaadással végezte a nevelés nehéz feladatait. Fazekas Sándor tanár úr nevelői munkáját is igénybe vettük, de a korábbiakhoz képest kevesebb óraszámban, mivel őt óraadóként tudtuk foglalkoztatni, iskolai tevékenysége mellett.

Sipos Ferenc tanár úr áprilisban jelentette be, hogy közös megegyezéssel szerződést szeretne bontani. Az Internátus új környezete az ő számára az eddigi kollégiumi élet bomlásának rossz érzését vetítette előre, és úgy érezte, hogy ebben a helyzetben nincs annyi energiája, amellyel jó irányba tudná terelni az Intézmény életét. Megköszönjük eddigi munkáját és kívánjuk, hogy felszabaduló energiáját egyaránt fordítsa családjára és karrierjére, és jó szívvel gondoljon az itt eltöltött másfél évtizedre!

A gimnáziumi tantestületből szilenciumi, a diákok felkészülési munkáját segítő foglalkozásokat tartott Orosz Mária tanárnő, Mikó Gyula és Győri István tanár urak. Köszönjük éves munkájukat és a jövőben is számítunk segítségükre!

Ésik Ádám és Bácsi Márton főapparitori munkája sokat segített abban, hogy a tanév indítása jól sikerüljön, nyugodtan támaszkodhattunk rájuk olyan esetekben, amikor a tanár – diák viszony korlátai miatt munkánk akadályokba ütközött volna.

Rácsay Andrásné ápolónő munkájának nagy részét továbbra is a volt VESZ épület rendelőjében végezte. A betegszobában gyógyuló diákokat rendszeresen látogatta és ápolta. A kollégiumi orvosi ellátást Dr. Somorjai László gyermek szakorvos végezte.

Rácsay Andrásné ápolónő munkájának nagy részét továbbra is a volt VESZ épület rendelőjében végezte. A betegszobában gyógyuló diákokat rendszeresen látogatta és ápolta. A kollégiumi orvosi ellátást Dr. Somorjai László gyermek szakorvos végezte.

Tárgyi feltételek

A Fiúinternátus 2013 nyarán a Kálvin tér 16. szám alól átköltözött a Blaháné utca 15. szám alatt található, volt Maróthi György főiskolai kollégium épületének 2. és 3. szintjére. Ez az épület szűkebb lehetőségeket ad az együttéléshez. Kisebbek a szobák, csak 2 vagy 4 fő tud együtt lakni. Nincsenek nagy, közös helyiségek, ahol együtt lehet az Internátus társadalma, akár egyben, akár kisebb közösségekben. Ezzel szemben van wi-fi elérhetőség, komfortosabb szobák, és több diáknak szobában tanulási lehetőség.

Az internátusok finanszírozási rendszere javult, az étkezési támogatás jelentős mértékben megemelkedett, így már képes fedezni azt a kiadási tömeget, amely abból keletkezett, hogy a szülők által fizetett étkezési díjak csak a felét tették ki a tényleges bekerülési költségeknek. Fontos azt is megjegyezni, hogy kb. 100 diák fölött válik érzékelhetően pozitívnak ez a finanszírozási modell, tehát hosszú távon tudnunk kell tartani ezt a létszámot. A rezsiköltségeink alacsonyabbak, mint a régi helyünkön volt, mert az Intézmény területileg kisebb helyet foglal el, a nyílászárók valamivel jobb állapotban vannak, és bizonyos fogyasztási tételek külön mérhetők.

Az új helyszínen úgy próbáltuk kialakítani a napi élet menetét, a házirendet, hogy azok a folyamatok, értékek, hagyományok, amelyek jól működtek a Kálvin téren, azok itt is megmaradjanak. A közösségi kollégiumi légkör újbóli megteremtése nagy feladat elé állított mindannyiunkat. A kétágyas szobák, a társalgó, amelyben kényelmesen kb. 20 fő fér el, a szűk belső terek mind – mind olyan korlátok, amelyeket kiküszöbölni teljes mértékben nem lehet. Érezzük, hogy sokkal inkább előtérbe kerülnek az egyéni érdekek a közösségivel szemben.

Rengeteg kompromisszumot kellett kötni. Ilyen volt a tanulás helyének megtalálása is. A két alsó évfolyam a gimnáziumban volt kénytelen szilenciumi idejét eltölteni, a többiek szobában tanultak fél évig. Ekkorra kiderült, hogy kik azok, akik képesek önállóan tanulni és kik azok, akiknek közvetlen tanári felügyeletet kell biztosítani, ezért kialakítottunk egy harmadik tanulószobát a gimnáziumban.

Az étkezés helyszíne maradt a Tápintézet. A diákok több helyszín közötti mozgása nehezítette a kollégiumi élet szervezését, kevésbé volt ellenőrizhető, nyomon követhető az egyes tanuló.

A kollégiumépület bizonyos részeinek elég kiábrándító az állapota. A vizes blokkok szinte kivétel nélkül penészesednek, nincs megfelelő szellőztetési rendszerük. Sajnos még hálószobák esetében is előfordul a probléma a hőhidak esetében, amely pedig a rosszul végzett nyílászáró cserék és szigetelés következménye. A fűtési rendszer hőelosztása egyenetlen, egyes szobákban nagyon meleg van, míg másokban éppen elviselhető, hozzátéve, hogy az idei télen nagy hideg alig volt. A jó idő beköszönte után, hamar felmelegszik az épület, emiatt folyamatosan nyitva vannak a nyílászárók és a huzat folyamatosan csapkodja azokat. A hangoskodás hamar kiderül a vékony falak miatt, de ezzel lehetetlenné is teszi az elvonulást azoknak, akik egy kis csendre vágynak, vagy tanulni szeretnének. A második félévben a szilenciumok nyugalma is attól vált teljessé, hogy a kb. húsz fiút tanulószobába helyeztük, előtte nehéz volt teljes csendet elérni. Közösségi hely továbbra sincs, ha a földszintről a könyvtár kiköltözne, akkor kaphatnánk olyan tereket, amely sok problémánkat kezelni tudná. Informatikai eszközparkunk leamortizálódott, 8-12 éves gépeink cserére szorulnak. Az ősszel püspök úr látogatást tett az Internátusban és kérte, hogy igényeinket írjuk össze, ez az egyeztetések elhúzódása miatt, ha lassan is, de elkészült, viszont választ még nem kaptunk.

Fegyelmi helyzet

Azzal, hogy a központi helyről kikerültünk és folyamatos mozgásban vannak az internátusbeliek a fegyelem fogalma is módosulni látszik. Eddig ilyen oldalról nagy és tömeges kihágásokat nem érzékeltünk a tanév során, de a késések, a dohányzás bizonyos körökben egyre nyíltabban való megjelenése jól szemlélteti, hogy lazábbá vált a kollégiumi szabályrendszer, és pontosan azok éreznek rá ezekre a 'kiskapukra', akik egyébként is veszélyeztetettek.

Az Internátus általános fegyelmi helyzetére jellemző az is, hogy a szabályok, amelyek előtte alig változtak, a tanév elején, de közben is sokat kellett, hogy változzanak. Ez elindított egy olyan negatív spirált, amelynek a kezelése hosszú időre feladatot jelent számunkra. Sokan kezdték úgy értelmezni ezt a jelenséget, hogy ha alapvető szabályok megváltozhatnak, akkor szinte minden szabály megváltoztatható. Az átmenetiség állapota ezt hozta magával, ezt tudtuk az évkezdéskor is, a hatását az egyes diákok viselkedésére viszont nem.

A tanév fontosabb eseményei

Gyakorlatunk szerint két országos református verseny elszállásolásában segítettünk, ősszel az atlétika, tavasszal a matematika versenyében. Ezen országos rendezvények lebonyolításához komoly szervezés szükséges, diákjaink is hozzájárulnak ehhez, hisz úgy adják át szobáikat, közösségi tereinket, hogy azt nyugodt szívvel tudjuk a résztvevők rendelkezésére bocsátani. Ezt a segítőkészséget, pozitív hozzáállást szeretném megköszönni.

Alapvetően a diákok szervezésében rendeztünk teaházat, filmklubbot, főként akkor, amikor szülői hazautazásos hétvégék voltak. Nagyobb érdeklődés mellett szerveződött labdarúgásban a RAB, vagyis a refisek amatőr bajnoksága ősszel és tavasszal.

Móré Sándor tanár úr próbálta a tavaly már elkezdett történelmi önképzőköri munkáját folytatni internátusi keretek között, filmeket néztek és elemeztek ki, majd az érettségi közeledtével segítette a végzősök felkészülését.

Sportágak közöl továbbra is a labdarúgás a legnépszerűbb és ez az eredményekben is megmutatkozik. Mind a városi mind a kollégiumok közötti versenysorozatban eredményesen szerepeltek, ill. a református iskolák országos labdarúgó versenyén 3. helyezést értek el.

A Toldi-kondi városi bajnokságban az erőnlét volt fontos, míg sakkversenyzőink szellemi téren jeleskedtek. Gratulálunk mindannyiuknak!

Az új helyszín, a kisebb terek kevésbé kedveztek azoknak a programoknak, amelyeket meg szoktunk rendezni. Például a kollégiumok közötti sakk- és asztalitenisz verseny ennek esett áldozatul.

Három csereprogramban is részt vettünk. Először november végén a miskolci Lévay Gimnázium kollégista tanulói érkeztek hozzánk egy hétre. A mi 3 fiunk tapasztalatokkal gazdagodva tértek haza és beszámolójukból kiderült, hogy mégiscsak a mi rendszerünk a jobb. Következett Kolozsvár, majd tavasszal a kecskeméti Refiben képviselték diákjaink a Fiúinternátust.

A gólyatábor segítette megismerni a kollégista diák életének egyes részleteit a debreceni és bejárós diákokkal is. Év végi záró feladatunk a nyári kántorképző tanfolyam számára otthont adni július első felében, immár negyedik alkalommal.

Lelki élet

A tanév eleji és a félévi evangelizációs alkalmaink tartalmasak voltak, lelkileg építették a fiúkat is. Az évfolyam bibliakörök a korábbi évekhez viszonyítva nehézkesen működtek, az első évfolyamhoz tulajdonképpen nem volt jelentkező, csak a tavasz folyamán jutottak odáig a teológus hallgatók, hogy felvegyék velem a kapcsolatot. Ezeken a nehézségeken tudott segíteni Fehér Norbert vallástanárunk, aki heti egy alkalommal tartott bibliaórát az érdeklődő fiúknak. A faliújságon írások, versek és heti igei gondolatok hívták fel a fiatalok figyelmét a keresztyén élet mindennapjaira, amelyet Rozgonyi Zoltán tanár úr gondozott folyamatosan és nagy odaadással.

Egészséges életmódra nevelés, sport

A diákság napi feszültségeinek levezetését a megváltozott körülmények miatt szervezett keretek között elég nehéz volt biztosítani. Fazekas Sándor és Győri István tanár urak tartottak labdarúgó és kosárlabda edzéseket. A 9. és a 10. évfolyam heti öt kötelező testnevelés órája már érintette a szilenciumi időszakot is. Szabadidejükből is áldoztak mozgásra a fiúk. Esténként jellemző volt a Dóczy Gimnázium pályáinak, rossz idő esetén tornatermének használata tanári felügyelet mellett. A tavaszi időszakban sokan jártak futni. A konditerem folyamatosan nyitva volt a harmadik emeleten és rendkívül sokan használták is. A konditerem felszereltsége elfogadható, fejlesztése a helyszűke miatt nem lehetséges. Egész évben fontos feladatunk közé tartozott az egészséges mozgás igény kielégítésével, az ehhez szükséges táplálkozással, és egymás testi épségének védelmével kapcsolatos preventív jellegű beszélgetések, tájékoztatások, figyelemfelhívások.