2014-2015 fiúinternátusi beszámoló

Bevezetés

A 2014-2015-ös tanév kevésbé volt változékony, mint az azt megelőző. Az új helyszín, épület már ismerősebb volt a szeptemberi beköltözéskor. Az alapvető szabályokat lefektettük korábban, néhány apróbb változtatás mellett folytattuk nevelői tevékenységünket. Tavaly kevésbé éreztük problémának a tanulószobai tanulás külső helyszínen történő megszervezését, most már az egyik legégetőbb problémának látjuk ezt, mert az egy időben való tanulás sokkal hatékonyabban szervezhető, ha tanáraink egy helyen végezhetik munkájukat. Már csak azért is, mert jobb a kommunikáció, közelebb vannak térben egymáshoz és a feladatokhoz is. A diákok több segítséget tudnak kérni egymástól, ugyanis a felsőbb évesek közül a jobb képességűek lehetőséget kaptak az önálló tanulásra szobájukban, míg a kevésbé motivált diákjaink számára tanári felügyelet melletti tanulást láttunk jobbnak, amelyet a gimnázium régi, majd új épületében tudtunk csak megszervezni. Bízunk benne, hogy a következő tanévben ez megváltozik és az Internátus épületében kapunk néhány termet, amelyet tanulószobának rendezhetünk be. Ekkor már csak az étkezés lenne külső helyszínen. Abban is nagy bizodalmunk van, hogy már csak egy tanévet kell eltöltenünk ebben az épületben, melybe berendezkedni már sikerült, de továbbra sem tudunk sajátunknak érezni. Az új épület négy és hat ágyas szobái már-már nagynak, idegennek tűnik fel néhány diákban, mivel a két ágyas szoba minta kényelmes, szállodajelleget kölcsönöz a bentlakásnak.

Egyre több egyéni törődést igénylő diákkal találkozunk. Amely nem csak tőlünk igényel kiemelkedő figyelmet, hanem diákjainktól is. A megértés, elfogadás, a gyengék segítése, hibáinak kezelése visszatérő motívumok munkánk során. Egy 9-es diák esetében a szülővel való tárgyalások mellett a szobatársak gyermeki hozzáállását is kezelni kellett, miközben az évfolyam már-már ki akarta közösíteni a fiút. Péter Ágnes bevonásával és a fiú környezetével való folyamatos megbeszélések által év végére bizonyos téren talán sikerült előrébb jutni.

Létszám

A tanévet 108 fővel kezdte a Fiúinternátus. Év közben távozott 5 fő és érkezett 2 fő, így 105-en fejezték be az évet.

Új jelenség internátusunkban a külső diákok megjelenése. Úgy gondoljuk, hogy azok a gyerekek, akik bár nem egyházi intézményben folytatják tanulmányaikat, de megfelelő családi környezetből érkeznek hozzánk, helyük lehet az Internátusban. Egyik fiú a vegyipari, a másik a kereskedelmi szakközépiskola tanulója és teljes mértékben elfogadták életritmusunkat, szokásainkat, egyházias jellegünket és jól érzik magukat közöttünk. A közösség is befogadta őket. Úgy gondoljuk, alacsony létszámban van helyük közöttünk külsősöknek is.

A Dóczy gimnáziumból 8 diák vette igénybe a kollégiumi ellátást, ketten már 6. tanévüket töltötték el és a tanév végén sikeres érettségi vizsgát tettek. 3 fő hetedikes, 2 fő nyolcadikos és 1 fő kilencedikes tanuló volt még testvér gimnáziumunkból.

Év végén 30 fő érettségizett, így 75 fő költözött ki június közepén. A beiratkozás alapján 22 fő Refis diák (ebből 1 fő 10. évfolyamos), 2 fő hetedikes dóczys, és 2 fő kilencedikes vegyiparis diák csatlakozik kollégistáinkhoz a következő tanévben.

Kollégiumi csoportjaink száma 4 volt. A 9. évfolyam csoportvezetője Ó Nagy Ferenc, a 10. évfolyamé Rozgonyi Zoltán tanár úr, a 11. évfolyamé Katona Péter, a 12. évfolyamé Móré Sándor tanár úr volt.

Személyi feltételek

A tantestületben nagy fluktuáció nem jellemző, egy lassú, kezelhető folyamat indult meg, amely során egyfajta megújulás érezhető, de szükséges is. Sipos Ferenc kiválása után Katona Péter tanár úr érkezett a testülethez, aki szükség szerinti betanulással töltötte az évet. Korábban internátusi tapasztalatai nem voltak, általános iskolás korosztállyal dolgozott. Ehhez képest nagy váltás volt a középiskolás kollégiumi légkör megszokása. Pedagógiai módszerei változatosak, de finomításra szükség van még. A következő tanévben lesz lehetősége csiszolni nevelői kompetenciáit, már csak azért is, mert a végzős évfolyam csoportvezetőjeként sok formálni valója lesz, ismerve a csapatot. Természetesen minden segítséget igyekszünk megadni számára. Hitéleti tevékenysége, munkában való részvétele már most is példamutató.

Győri József igazgató úr pályázatában nem tervezett vezetőváltást a Fiúinternátus élén. A nevelőtestület véleményezése előtt megköszönöm az eddigi bizalmat és, ha megkapom a kellő támogatást, akkor igyekszem a legjobb tudásom és szorgalmam szerint továbbra is hasznára lenni az Intézménynek. Előreláthatóan fontos feladatok, döntések várnak ránk, mert az építkezés halad, a tervezés végső fázisában még sok mindent javasolni kell a kivitelezés előtt, hogy a saját elképzeléseink szerint fejeződjön be - reménység szerint - 2016 nyarán az építkezés. A költözés előtt, után pedig a két internátus életrendjének átgondolása, kialakítása, egymáshoz csiszolása tartogat jelentős kihívásokat.

Ó Nagy Ferenc, Rozgonyi Zoltán tanár urak továbbra is meghatározó tagjai voltak a tantestületnek, megbízható módon végzik munkájukat. Móré Sándor tanár úr második éve nagy odaadással, nyitottan, alkalmazkodva végzi munkáját. Májusban a tantestület egyhangúlag javasolta kinevezését a fenntartó számára, amelyet el is fogadott az Igazgatótanács. Nevelőtanári munkája mellett a történelem iránti elkötelezettségét is bizonyította azokkal a foglalkozásokkal, amelyekkel emelt szintű érettségire készített fel diákokat, vagy filmklubokat szervezett az internátusban hétvégenként.

A gimnáziumi tantestületből szilenciumi, a diákok felkészülési munkáját segítő foglalkozásokat tartottak Fazekas Sándor, Uherkovich Zoltán, Mikó Gyula és Buró Botond tanár urak. Köszönjük éves munkájukat és a jövőben is számítunk segítségükre!

Varga Viktor és Erdei Mátyás főapparitori munkája sokat segített az internátusi élet szervezésében, nyugodtan támaszkodhattunk rájuk olyan esetekben, amikor a tanár – diák viszony korlátai miatt munkánk akadályokba ütközött volna.

Rácsay Andrásné ápolónő a volt VESZ épület rendelőjében és a betegszobában gyógyuló diákokat között végezte munkáját. A kollégiumi orvosi ellátást továbbra is dr. Somorjai László gyermek szakorvos végezte.

Az internátusban a takarítást Vargáné Papp Katalint végezte, míg a karbantartási munkák ellátását Buczi Ferenc segítségével oldottuk meg. Félévig tudtuk alkalmazni Ludányiné Bobály Tündét a VESZ épület orvosi szobáinak tisztán tartására és a volt gimnázium épületében helyett kapott tanulószobák takarítására.

Köszönöm kicsiny testületünk egészének éves, odaadó és kitartó munkáját!

Tárgyi feltételek

Az internátusok finanszírozási rendszere az elmúlt tanévben jobb helyzetet teremtett, mint az idén. Költségvetésünk egyensúlyban van, de a bérek emelkedése veszélyezteti ezt az állapotot. Az állami hozzájárulás legnagyobb mértékű csökkenése az étkezés finanszírozását érintette leginkább, amely a kiadások legnagyobb tételét jelenti.

2014 nyarán sikerült a szobákat, vizes és egyéb funkciójú helyiségeket kifestetni, így sokkal kulturáltabb környezetbe költözhettek be diákjaink. Igyekeztek ezt meg is tartani, egy év után még jó állapotban vannak a falak.

Az új helyszín adta lehetőségek sokféle korlátot állítottak elénk. Hagyományaink egy része is e miatt szorul háttérbe vagy megvalósítása akad objektív akadályba. Az utóbbi években sokkal több szobafőnökre van szükségünk, mint korábban, mert a 4 fős szobákból van 17 darab, plusz a két ágyasokból 23 darab. Olyan diákokat is szobafőnöki pozícióba szükséges emelnünk, - a csökkenő létszám mellett - akik nincsenek erre felkészülve, ill. képességeik is hiányosak ezen a téren. A két ágyas szobák működő szobafőnöki rendszerét nem tudtuk megoldani, hiába hoztunk létre blokkokat a kijelölt fiúk érdemben nem tudnak megfelelni feladataiknak (ebben lehet hanyagság és tehetetlenség is).

Kompromisszumot kellett kötnünk a tanulás helyének megtalálásában is. A két alsó évfolyam tanulószobáinak elhelyezését a Blaháné 15. száma alatt nem lehetett megoldani, ezért 3 hónapig a volt gimnázium épületében kaptunk elhelyezést, majd a jelenlegi gimnáziumi épület 3 tantermében szerveztük a tanulószobákat, kényszerűségből. Az étkezés eléréséhez újabb épületet kellett felkeresni (Tápintézet), amely ráadásul építkezési terület közvetlen közelében volt. Sajnos egyre kevesebben veszik igénybe az étkezést, megpróbáltuk adminisztratív eszközökkel megjelentetni őket - például - a vacsoránál, vagy az étkezés előtti közös imádság bevezetése és fenntartása is hordozott volna ilyen irányú terveket, de ilyen távolságok mellett képtelenek voltunk konzekvensen végigvinni elképzeléseinket.

Szeptember első felében sikerült a számítógép parkot megújítani, amelyre nagy szükség volt már, mivel több, mint 10 éves gépekről volt szó.

Tanulmányi munka

A szilenciumok térbeli helyzete mellett említsük meg a ráfordított idő nagyságát is. A korábbi években jelentősen át kellett alakítani a szilenciumi rendszerünket. Elsősorban az iskolai leterheltség miatt. Az idén már természetesnek tűnt, hogy délután 5 órakor kezdődik a tanulási idő, a beosztásán változtattunk egy keveset. A 2 és negyedórát két szilenciumra bontottuk a korábbi 3 helyett. A pótszilencium délután 16 és 17 óra között szerveződik, a Sedes döntése alapján derül ki, hogy kik nem mentesülnek alóla. Tapasztalatunk az, hogy ettől több időt a délutánokba tanulásra nem préselhetünk be, de sok esetben láthatóan kevés ez az idő. Az internátusi diákok tanulmányi átlaga valamelyest javult az előző időszakokhoz képest, de még nem éri el a 4 egészes átlagot.

Fegyelmi helyzet

Alkohollal kapcsolatos fegyelmi eseteink – sajnos – voltak. Elsősorban az internátus területén történő fogyasztás megjelenése volt jellemző a tanév során. Részeg diákkal nem találkoztunk az év során, vagyis botrányos eseményekre nem került sor, viszont a bent történő fogyasztás hasonlóan súlyos megsértését jelenti a házirendnek. Nem a fogyasztás mértéke volt nagy, hanem a helye, ill. a töménysége (pálinka kultúránk hétköznapivá válása igen hatékonyan jelenik meg a fiatalok alkoholfogyasztási szokásaiban). Dohányzással kapcsolatban több figyelmeztetést kellett adni, mert az épület zeg-zugos helyiség szerkezetéből következően a benti dohányzás könnyebben megvalósítható.

A tanév fontosabb eseményei

Két országos református iskolák közötti verseny elszállásolásában segítettünk, ősszel az atlétika, tavasszal a matematika versenyében.

Decemberben a kilencedikes évfolyam avatása is megtörtént, az új évfolyam beilleszkedése nem volt egyszerű, főleg egy-két diák szocializációs problémái miatt, de összességében jól sikerült. A karácsonyi ünnepséggel búcsúztunk el az óévtől. Az új évben a püspökszentelés ceremóniájának zavartalan megrendezéséhez kértek tőlünk segítséget, amelyet, a rövid idő ellenére, jól megszerveztünk és a fiúk nagyon ügyesen megállták a helyüket. Jutalmul egy pizzázásra kerülhetett sor, amelyet a Püspöki Hivatal finanszírozott. Év végén, az utolsó szülői bennmaradós hétvégén szalonnasütésre kerítettünk sort, ill. Fazekas Sándor tanár úr a szilenciumi csoportjának (9. évfolyam) szervezett egy bográcsozást a kollégium udvarán.

Sportágak közöl a labdarúgás, a kondi és sakk versenyek emelkednek ki, amelyeken szép eredményeket értek el diákjaink.

Három csereprogramban vettünk részt. Tavasszal, egy időben sikerült sort keríteni a miskolci Lévay Gimnázium kollégista tanulói és a pécsi Refi kollégista diákjai egy hetes csereprogramjára. Kolozsvárról is érkeztek diákok hozzánk, hogy beszámolhassanak az ottani kollégiumi életről.

A gólyatábor segítette megismerni a kollégista diák életének egyes részleteit a debreceni és bejárós diákokkal is. Július 1-jétől be kell zárni az Internátust, mert a földszinten felújítás kezdődik, amely jelentős bontással és építéssel jár majd, így a kántorképzőt idén a Leányinternátus fogadta be. Reménység szerint augusztus végén be tudunk költözni és rendben el tudjuk kezdeni az évet, illetve a földszint megújult részén tanulószobákat kaphatunk, hogy egyik legjelentősebb problémánk rendeződhessen.

Lelki élet

Az évfolyam bibliakörök újra szerveződtek és működtek. Fehér Norbert vallástanárunk heti egy alkalommal tartott bibliaórát az internátusban az érdeklődő fiúknak. A faliújságon írások, versek és heti igei gondolatok hívták fel a fiatalok figyelmét a keresztyén élet mindennapjaira. A kilencedik évfolyamosok egy része igényelte, hogy reggel, lustra előtt elmehessenek reggelizni és így eljuthassanak a reggeli áhítatra.

Egészséges életmódra nevelés, sport

Szabadidejükből is áldoztak mozgásra a fiúk. Esténként jellemző volt az iskola tornatermének vagy kinti focipályájának használata tanári felügyelet mellett. Az őszi és tavaszi időszakban sokan jártak futni. A konditerem folyamatosan nyitva volt a harmadik emeleten és rendkívül sokan használták is.