Iskolánk 15 fős, 11. évfolyamos diákcsoportja március 5–18. között két hetet töltött Svájcban a szokásos diákcsereprogram keretében. Felügyeletüket idén dr. Molnárné Ötvös Tünde tanárnővel együtt láttuk el.
Időnk legalább felét kirándulásokkal töltöttük: jártunk St. Gallenben, Zürichben, Luzernben, Lichtensteinben, Churban; megnéztük a Rajna-vízesést, hajóztunk a Vierwaldstädti-tavon; felkerestünk egy vasúti javító üzemet Landquartban, egy vízi erőművet a közeli hegyekben és egy csokoládégyárat, fürödtünk Bag Ragaz-ban és természetesen ismerkedtünk a környék természeti szépségeivel, beleértve egy kiadós szánkózást is. Ezeket a kirándulásokat vendéglátóink jól megszervezték, de érzésünk szerint diákjaink több kultúrát is elviseltek volna. A jövőben az ipari objektumok (vízi erőmű, vasúti járműjavító üzem, csokoládégyár) valamelyike helyett javasolni lehetne valamelyik nagyvárosban egy képtár vagy múzeum megtekintését (ilyen lehetne Zürichben a Kunsthaus).
Időnk másik felét a schiersi református gimnáziumban töltöttük. Óralátogatások, a diákjaink számára tartott külön órák és a tanárokkal folytatott beszélgetések révén próbáltunk belelátni az iskola életébe. Technikailag kiválóan felszerelt, szakmailag jól képzett tanárokkal rendelkező, színvonalas iskola képe tárult elénk. Sem a tanárok, sem a diákok nem tűntek fölöttébb fáradtnak, jóllehet az óraszámok a mieinkéhez hasonlóak. A tanítás itt is délután 4 óra körül fejeződik be, s a diákok többsége bejáró; nem ritkán oda és vissza legalább egy-egy órát vonatoznak, buszoznak. Különbség az állóképességben és a terhelés mértékében van. A diákok terhelhetőnek tűntek: fittek, rugalmasak, edzettek (az egész országban nem láttunk kövér embert), a tanárok rendkívül módszeresek, s az egy órára jutó tananyag érezhetően kisebb, mint nálunk, s így a feldolgozás alaposabb. A technika eszközök használatánál az a legszembetűnőbb, hogy a régi eszközöket sem távolították el (láttunk írásvetítőt és krétát használó tanárt is, de egy-egy teremben még hagyományos szalagos kazetta is akadt). Nagy előnye az iskolának, hogy kabinet-rendszerben dolgoznak, azaz minden tanárnak saját terme van, óráira ide jönnek hozzá a diákok, s ezeket a termeket könyvekkel, illusztrációs anyagokkal, technikával a saját ízlésük szerint rendezik be. Az iskolai könyvtárban délután tömegek hancúroznak, babzsákokon és egyéb kényelmi eszközökön, úgy hogy közben nem zavarják az olvasni vágyó keveseket. Egyszóval nagyon életszagú az iskola, kevés benne a mesterkéltség.
Programunkat a tavalyi évhez hasonlóan Gery Ochsner tanár úr szervezte. Néhány kirándulásra a korábbi szervező, ma már nyugdíjas Jäggi tanár úr kísért el bennünket. De hozzájárult tanulmányutunk sikeréhez rajtuk kívül több schiersi tanár is, élükön Brosi igazgató úrral. Munkáját ez úton is köszönjük. Ifjabb Vámosi László buszvezető külön is dicséretet érdemel.
Végül megköszönöm a német szakos kollégáknak a diákok felkészítését, vizsgáztatását, kiválogatását; Szalókiné Tóth Judit tanárnőnek pedig külön is az utazás előkészületiben nyújtott segítségét. Egyúttal biztatjuk az idei tizedikeseket, hogy jövőre igyekezzenek kijutni Schiersbe. Felejthetetlen élményben lesz részük.
Debrecen, 2016. április 14.
tanár