A 2014-15-ös tanévet 147 diákkal kezdtük. A sikertelen pótvizsga után elment az iskolából Gábris Barbara. Az első iskolai kudarc után hagyta itt az iskolát Deák Zita 9.o.tanuló is. Kipróbálták a kollégiumot, s október- novemberben Tóth Zsófia, Kertész Regina, Kiss Dorottya és Győri Krisztina visszaköltöztek Debrecenben lakó vagy Debrecen közelében élő szüleikhez, s azóta otthonról járnak iskolába. Erős Ivett novembertől a Debrecenbe albérletbe lakó édesanyjához ment ki. Balla Vanessza is késő ősszel ment el az iskolából. A múlt tanévben - sok betegeskedés miatt - iskolát váltott Kalóz Andi, ismét a mi diákunk. Magi Luca év közben érkezett az iskolába, így lett kollégista. Lajter Eunika februártól a nagymamájával lakik, Bálint Renáta édesanyja költözött Debrecenbe, s így ő sem maradt kollégista. Édesanyja betegsége miatt májusban Baksay Réka debreceni diák is kollégiumunk lakója lett. Jól és biztonságban érzi itt magát, a jövő tanévben is szeretne bentlakó lenni. A tanévet 139 diák fejezte be. Ebből 13 fő a Dóczy tanulója, egy pedig általános iskolás.
Személyi feltételek:
Az internátusban a 2014-15-ös tanévben 5 főállású(Alexa Péterné, Dan Írisz,Fazekas Sándorné, Németh Lea és Sepsyné Kaposi Kornélia) és 4 félállású (Baloghné Maklári Mónika, Fazokánné Kozma Ágnes, Némethné Elek Ilona és Szabó Dóra) teljesített szolgálatot. A könyvtárban délutánonként részmunkaidőben Nagy Attiláné dolgozott. A gondnokunk továbbra is Gebeiné Szilágyi Hajnalka, további munkatársaink Gebei András és Tóth Istvánné voltak. A portaszolgálatot Nagy Attila látta el.
Az ifjúság élén Révész Dorottya és Vékony Zsuzsa főapparitorok álltak. A számítógépteremért Lázár Viktória és Gajdics Nóra vállaltak felkelősséget, majd Nóra helyébe az év vége felé Nagy Bettina Tünde lépett.
A 26 szobafőnök felelősen végezte szolgálatát, amikor a szobában gyengének bizonyultak, felnőtt segítséget kértek a rend fenntartásához.
Az internátus diáksága 7 csoportfelelős irányítása és felelőssége alá tartozott.
Csoportszám,létszám | csoportba tartozók | csoportfelelős |
26 | 9.b,ny | Fazokánné Kozma Ágnes |
21 | 10.d,10.a. | Fazekas Sándorné |
20 | 10.b.,9.d,+102.szobából 9.a. | Némethné Elek Ilona |
20 | 11.a,b, | Sepsyné Kaposi Kornélia |
22 | 12.a,b,c | Baloghné Maklári Mónika |
19 | 13.d.,12.d,(105,108,111-ből) a 9.a-sok | Dan Írisz |
19 | Dóczy,Módos Zs,104-ből a 9.a-sok és Nagy Henrietta | Szabó Dóra |
Tárgyi feltételek:
A 4. szintre nem volt szükségünk, így többször segíthettünk az Egyházkerület illetve a Pedagógiai Intézet szervezésében megrendezett konferenciák résztvevőinek elszállásolásában.
Az üresen maradt tanulószobák helyet adtak a fejlesztő és felzárkóztató foglalkozásoknak, illetve a csoportfoglalkozásoknak.
A diákok hat tanulószobában, a nevelők felügyelete alatt készülhettek a másnapi tanórákra. A földszinten üresen maradt kis tanulót használtuk felkészítő foglalkozásokra. Változatlanul a 008-ban tartottuk a csoportfoglalkozásokat. A tornaterem is jobb kihasználtságu volt. A számítógépterem a felelősök felügyelete alatt, általuk meghatározott időpontokban tartott nyitva. A könyvtárat délutánonként használhatták a lányok. Nehéz elképzelni a jövőt, amikor a könyvtárunk a jelenlegi 83 négyzetméterről, 36 négyzetméterre költözik.
Az internátus és a szülői ház kapcsolata:
A tanév kezdésekor, az évnyitó előtt szülői értekezletet tartottunk a szülőknek, ahol tájékoztatót kaptak az internátus működéséről, választ kaptak kérdéseikre. A szülői értekezleteken is találkoztunk a szülőkkel. A szokásos tájékoztató körleveleinket az idén is elküldtük. Komoly problémát viselkedésével egy gyermek okozott. Semmilyen korlátot nem hajlandó elfogadni, folyamatos összeütközésbe került nevelőivel és az iskolában tanító tanárokkal, az ő szüleit behívtuk és igazgató úrral együtt elbeszélgettünk velük.
Az internátusi életről:
A tanév elején rövid ideig tudtuk csak nyomon követni a szilenciumra később érkezőket, továbbá úgy láttuk, hogy a temérdek tanóra miatt lányainknak annyira nincs szabad kimenője hétköznapokon, hogy a szilencium időpontjait megváltoztattuk. Délután 5 órakor kezdődött mindenki számára a tanulószobai foglalkozás.
A csoportfoglalkozásokat és tematikus foglalkozásokat a nevelők - az előre meghatározott időben - heti rendszerességgel megtartották. A 37 foglalkozásból 22 órán a kollégiumi alapprogramban meghatározott témákkal foglalkoztak, 15 óra maradt a diákok problémáinak megbeszélésére, az ünnepekre való készülésre, az aktuális problémák megvitatására, a tanulmányi időszakok értékelésére.
Nagyban segítette az iskolai munkát, hogy németből Dan Írisz tanárnő foglalkozott heti rendszerességgel a diákoknak. Matematikából minden évfolyamnak külön volt felkészítő, fejlesztő foglalkozás. Ezek megtartásáért köszönet Sepsyné Kaposi Kornélia, Fazokánné Kozma Ágnes és Némethné Elek Ilona nevelőknek. Ők arra panaszkodtak, hogy eltérő tempóban haladtak az egy évfolyamhoz tartozó csoportok, osztályok, így nagyon nehéz volt a foglalkozás jó tervezése.
A 12.c nagy örömére az idén is tartottunk magyarból és történelemből érettségi felkészítést. A 12.c.-t nem kellett noszogatni, hiszen nagy szükségük volt ezekre az órákra ahhoz, hogy sikeresen leérettségizzenek. Ezúton is, a diákok nevében is szeretnék köszönetet mondani az órákat tartó Alexa Péterné és Szabó Dóra internátusi nevelőknek. Ugyancsak köszönet illeti Baloghné Maklári Mónikát, ő a diákok kérésére társadalomismeretből tartott érettségi felkészítőt.
A beköltözéskor a vasárnapi istentiszteletet a tornateremben tartottuk, ugyanitt volt a műsorral egybekötött karácsonyi istentiszteletünk és a kollégiumi ballagás is. Az áhítati terembe szeretetvendégségre hívtuk búcsúzó lányainkat. Este a végzős fiúk adtak szerenádot évfolyamtársnőiknek.
A kollégiumi mikulást gyermeki lelkesedéssel várták lányaink. Meghatóak voltak a gyertyafényes ádvent - esti éneklések. Kellemes alkalom volt a tehetséges lányaink ádventi hangversenye is.
A lányok lelkesen sütötték a süteményt a teaházhoz. Jó hangulatban és kulturált módon töltötték el a lányok és a fiúk ezeket a közös estéket.
Az idén tudatosan kihagytuk a kollégiumi délutánt. Jövőre megint felkínáljuk, hátha a régi lelkesedéssel találkozunk.
Nem maradt el most sem a kollégiumi cserediákprogram. Az idén Miskolcon, Kolozsváron és Pécsen jártak diákjaink. A lányok jól érezték magukat mindhárom helyen. A szülők gyermekeik elbeszéléseit meghallgatva, arra bíztattak bennünket, hogy ne lazítsunk a jól működő, egészséges és szükséges szigort képviselő intézményi renden.
A diákság bevonása a nevelésbe:
Az, hogy a szobákban a hangulat hogyan alakul, attól függ, hogy milyen szerencsés volt a szobafőnök-válogatásunk. A szobafőnök egész személyisége rányomja a bélyegét a szobára. Ebben a tanévben egy szobában voltak olyan jellegű problémák, hogy felnőtt segítségre volt szükség a megoldásához, de ez is abból adódott, hogy a szülők távolról próbáltak beleszólni a szoba életébe.
Az elsős - negyedikes kapcsolat alakulása mindig izgalmat tartogat számunkra. Az idén a végzősök azzal, hogy minden elsős mellé maguk közül mentort jelöltek ki, egész más hangulatot teremtettek az avatást megelőző hónapokban. Nem a ”legidősebbek” gőgje, hanem a kicsiknek való segítés határozta meg a két évfolyam kapcsolatát, egymáshoz való viszonyulását.
Az avatás is jól sikerült. Sem az avatással kapcsolatban, sem azt megelőzően nem érkezett sem szülőtől, sem osztályfőnöktől, sem pedig a kicsiktől panasz a legidősebbekre.
A tanulásról:
A diákok 6 tanulószobában készülhettek a másnapi tanórákra. A lányok maguk választhatták meg a tanulói helyüket. Az elsősök szobánkét, szobafőnökeik köré csoportosulva helyezkedtek el a tanulóban. A 4,5 feletti tanulmányi eredményt elértek heti két alkalommal, a 4.7 felettiek pedig minden délután kimenőkedvezményt kaphattak. Voltak, akik rendszeresen, némelyek soha nem éltek e lehetőséggel.
A középső szilenciumon most is lehetőség volt hangos tanulásra. Szilencium alatt kötetlenül használhatták lányaink kollégiumunk könyvtárat. Akiknek az iskolai feladat elvégzéséhez számítógépre volt szükségük, szilenciumon is tanulhattak a számítógépteremben.
Rendszeres felkészítő és fejlesztő foglalkozás volt évfolyamonként matematikából. A gyenge osztályzatú diákoknak kötelező volt részt venni a matematika korrepetáláson. Német nyelvből is kaptak szaktanári segítséget. Társadalomismeretből, magyarból és történelemből érettségire kaptak felkészítést.
Lelki életről:
Volt diákjaink néhány társuk bevonásával tartották az évfolyam bibliaórát, ezek viszonylag jól látogatottak voltak.
Saját lelki alkalmaink között tartjuk számon az évkezdő istentiszteletünket, a karácsonyi istentiszteletünket és végzős diákjainktól is istentisztelet keretében búcsúzunk.
A reggeli áhítatokra néhány leány rendszeresen járt, a többiek csak az osztálykeretben látogattak áhítati alkalmakat.
Az évközben megindult – diákok által tartott - SDG bibliaórákra szép számmal jártak lányaink.
Kulturális élet:
Csoportfoglalkozás keretében néhány kiállításra eljutottak diákjaink. Szívesen vettek részt a Bartók teremben megrendezett komolyzenei hangversenyeken. A színházbérletet most is megvásárolta a lányok egy csoportja. A könyvtárunk is jó kihasználtságú volt. A sok tanítási óra és a másnapra való felkészülés nem sok időt engedett kulturális programokra. Hét végén lenne erre lehetőség, de többnyire otthon voltak a lányok. Azok a hétvégék, amelyeken Debrecenben maradtak diákjaink, az iskola rendezvényeivel betöltöttek voltak.
Egészséges életmód:
A mindennapos testnevelés leterheli a diákokat, nem sok energiájuk marad. Vannak persze néhányan, akik iskolai engedéllyel külön táncra, vagy spotra jártak. Flóra Fruzsina a karatéban komoly eredményeket is elért.
Tornatermünkben most is lehetőségük volt a lányoknak esténként a kosarazásra.
A csoportfoglalkozás keretén belül beszélgettek a csoportok az egészséges életmódról, az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás fontosságáról.
Belső ellenőrzés:
A nevelők munkájának ellenőrzésére a belső ellenőrzési terv szerint került sor. Minden nevelő foglalkozását a vezető meglátogatta. Hospitálási jegyzőkönyv készült, s az óra után néhány szóban sor került az óra menetének, a diákok aktivitásának megbeszélése. A nevelők folyamatosan vezették a „Nevelői feljegyzések” csoportnaplót, továbbá a napi élet eseményeit az internátusi Naplóban rögzítették. Folyamatos volt a diákok munkájának, tanulásának, eredményeinek nyomon követése is.
A diákok szobáinak napi kétszeri ellenőrzése és értékelése is zajlott. Csütörtökönként internátusi nagytakarítás keretében ellenőrzésre kerültek az ételtároló szekrények is.
A kisegítő személyzet is lelkiismeretesen és szépen dolgozott, az ő munkájuk figyelemmel kisérése is a vezető feladata volt.
Az intézmény anyagi helyzetéről:
Négy éven keresztül a Leányinternátus gazdálkodása negatívan zárult, hiszen az állami támogatás nem nőtt, csak a terhek növekedtek. Végre az elmúlt naptári évben (2014) a normatív támogatás mértéke jelentősen növekedett, így az, és a szülők étkezési hozzájárulása bőségesen elegendő volt az intézmény működtetéséhez, sőt maradványunk is volt. Rövid volt az öröm, mert ebben a naptári évben az ismét megváltozott normatívák miatt megint negatív a mérlegünk, talán a múlt évi maradvány elegendő lesz a hiány pótlására. Csak reménykedni tudunk abban, hogy a kisebb területre költözés a költségeket is csökkenti majd.
Istennek hála, a tanév bár sok munkával, de csendben zajlott. Egyedül Istené a dicsőség! Soli Deo Gloria!!