Beszámolók a svájci tanulmányútról, 2013.
Beszámolók a svájci tanulmányútról

Nyelvtanfolyam Svájcban
Schiers, 2013. március 9 - március 24.

Utazás: Volán busszal, sofőrök: Szendrei Sándor; Szekeres Imre
Szállás: Schiers-EvangelischeMittelschule-Schülerheim
Ellátás: Schiers-EMS-Mensa
Létszám: 21 tanuló; 17 lány; 4 fiú;
Kísérők: Fazekas Sándor (testnevelés), Püski Andrásné (német nyelv)

Programok:

  1. A délelőttöket többnyire az iskolában töltöttük, ebben az évben újdonság volt a 4.-5. évfolyamos svájci tanulók órarendi óráinak látogatása. Ennek keretében betekintést nyerhettünk, hogyan folynak a német nyelv (nekik ez irodalom órát jelent), a történelem, a földrajz, a matematika, biológia, vallás, testnevelés, fizika órák. Összesen 34 órán vettünk részt, kiscsoportokra bontva. A svájci kollégák törekedtek rá, hogy ne csak szemlélődjünk, hanem bevonjanak bennünket az ott folyó munkába. Közös csoportokat alkotva a svájci tanulókkal dolgoztak fel tanulóink egy anyagot, vagy az adott területen (történelem, földrajz, irodalom) összehasonlítást tettek a svájci és magyar viszonyok, korok, szerzők között. A tanóráikon feltűnően sok technikát használnak a svájci tanár kollégák. Filmeket, képeket vágnak be a tananyag jobb megértéséhez, kísérleteket végeztetnek a tanulókkal. Sok önálló munkát kapnak a tanulók az órán, kérdéseket, melyeket egyedül, vagy kiscsoportban meg kell válaszolniuk. Tankönyvet egyre kevesebbet használnak, vagy lapokat kapnak, vagy sok osztály iPad-del van felszerelve, és azon keresztül kommunikálnak a tanárral. Az órarend sokszor tartalmaz dupla órákat, 70 perces egységben, szünet nélkül, vagy olykor tripla órákat, 150 percben, egy szünettel.
    Az iskolai foglalkoztatásunk másik részét a célzottan nekünk tartott órák jelentették. Már ismerős tanár kollégák segítettek játékos feladatokkal leküzdeni a kezdeti gátlásokat, bővíteni a szókincsünket, fejleszteni a megértést, a kiejtést. Megismerhettük egy kicsit Graubünden kanton és az egész Svájc földrajzi, gazdasági, kulturális életét, a médiumok (újság, tv) hírein keresztül a napi problémákat is.
  2. Fontos része a kinti programnak, a magyar gyerekek svájci családoknál történő egy hetes elhelyezése. A svájci tanulók a környező falvakból utaznak Schiersbe, az iskolába. Ezt tették a mi tanulóink is. Az utaztatás, valamint a reggeli, vacsora költségét a vendéglátó családok vállalták. Ezen felül – bár nem sok szabadidő jutott a hétköznapokra, valamennyi család szervezett külön programot a gyerekeknek. Sport, fürdőzés, városnézés, helyi ételkülönlegességek megkóstoltatása. Valamennyi tanulónk elégedetten számolt be a vendéglátóiknál töltött időszakról.
  3. A legérdekesebb minden alkalommal az ország nevezetességeinek megtekintése. Az évek óta jól bevált programokat a szokottnál jóval korábbi időpont miatt, csak részben tudták nekünk biztosítani a szervezők. De a „sláger” úti célok azért szerencsére megmaradtak: St. Gallen, Rheinfall, Zürich, Luzern, Chur, Salginatobelbrücke, és az újabbakat sem bántuk. Szánkózás Klostersben, fürdőzés BadRagazban, séta és múzeumlátogatás Grüschben, Vaduzban, üzemlátogatás egy vasúti járműjavítóban, és egy nagy vízi erőműnél.

A tanulmányút értékelése:

A tanulóink értékelése szerint valamennyien újra jelentkeznének az útra, és nyelvileg nagyon hasznosnak ítélik meg a kint töltött két hetet. Véleményük szerint nagyon sokat fejlődött a beszédértésük, a kiejtésük és a szókincsük. Ami gondot okoz olykor, az a svájci dialektus, de nagyon tapintatosak a vendéglátók, a lehető legtöbbet igyekeznek „hochdeutschban”. beszélni.

A családoknál való elhelyezés nagy segítség abban, hogy gyorsan kapcsolatot tudjanak tanulóink létesíteni a svájci tanulókkal. Ez újabb lehetőség a nyelv gyakorlására, a beszédbátorság fejlesztésére. Nagy sikert arattak azok a programok, ahol közösen kirándultunk a svájciakkal, vegyes csapatokban sportoltak, vagy egymással játszottak tanulóink. Kölcsönösen és szívesen tanították egymást svájci illetve magyar dalokra, táncokra. Így természetesen mindenki nagyon élvezte, amikor „Spielabend” volt az ottani kollégistákkal, vagy amikor a búcsúestre került sor.

Elmondható, hogy a jelenlegi csoport tanórai munkája, kirándulásokon mutatott érdeklődése, minden időben és helyzetben mutatott fegyelmezettsége révén tovább erősödhet ez a testvériskolai kapcsolat. Vendéglátóink véleménye szerint évekre visszatekintve a legeredményesebb, legkedvesebb társaság volt. Külön dicséretet érdemel nem csak a tanárok, hanem a diáktársak megítélése által is: Ecsedi Noémi 12.d; Nagy Andrea 12. d; Rákóczi Anna 11.b; Szalai Eszter, Bácsi Márton 11.c; Gyémánt Zsófia 11.d. két hetes munkájuk alapján.

A csoport húsz tagja szinte már-már napjainkban szokatlannak mondható fegyelmezettségről tett tanúbizonyságot. A foglalkozásokon pontosan megjelentek, és aktívan részt vettek. A feladatokat fegyelmezetten, gyorsan és pontosan végrehajtották. Az utazásunkról naponta naplót vezettek, reggelente áhítatot tartottak. A svájci tanárkollégák és a mi munkánkat is minden segítették. Nagyon büszkék voltunk rájuk!

Köszönjük mindenkinek az áldásos munkáját – magyar és svájci oldalon is –, akik hozzájárultak utunk létrejöttéhez és sikeréhez.

Püski Andrásné és
Fazekas Sándor
kísérő tanárok
 


 

Ecsedi Noémi diákunk beszámolója alább olvasható:

2013. március 9-én, szombat este tíz órakor indult el a buszunk a leányinternátus elől 17 lány, 4 fiú többnyire 11. évfolyamos tanulóval, 2 kísérőtanárral és a 2 buszsofőrrel.

Először vasárnap reggel Ausztriában, Melkben álltunk meg, ahol tettünk egy kis sétát, fáradt végtagjaink felfrissítéséért. Délutánra értük el Kufstein várát, ahol megnézhettük többek között azt is, hol tartották Kazinczy Ferencet fogva. Este hatkor érkeztünk meg Schiers-be. Kedves fogadtatásban részesültünk. Ezután elfoglaltunk a szobánkat a kollégiumban, majd vacsorázni indultunk. A hosszú út után mindenkinek jól esett vacsora után a kényelmes ágyikóban lepihenni. Hétfő reggel az iskolába vettük az irányt, „EvangelischeMittelschule-Schiers”. Különböző tanórákon vettünk részt, betekintést nyerve az ottani diákéletbe. Tanítás után Grüschben látogattuk meg a helyi múzeumot. Ezután mindenki a vendéglátó családhoz utazott. Kedden a svájci médiából csipegettünk híreket. Délután pedig szánkózni vittek minket Klosters-Gotschnaba. Mindenkinek nagy élmény volt a magas hegyről leszáguldani, igaz kisebb-nagyobb sérülések árán. Szerdán iskola után Zervreilaba utaztunk a vízierőműhöz. Csütörtökön St. Gallenben csodálhattunk meg egy lenyűgöző barokk építésű templomot és Svájc legrégebbi könyvtárát. Ezután a Rajna-vízeséshez vezetett utunk. Ez Európa legnagyobb vízesése. Következő megálló Stein am Rheinban volt. A városnézés után kisebb csoportokban is felfedezhettük a környéket. A hét utolsó munkanapján iskolapadban kezdtük a napot. Megnézhettük, hogyan folyik iPaddel a tanítás. A délutánt sportolással töltöttük. Unihokizásra és kosárlabdázásra került sor a tágas tornateremben. Este mindenki lázasan készült visszamenni a családjához, ez volt ugyanis az utolsó éjszakánk náluk. Szombat reggel mindenkinek nehezére esett a vendéglátóitól elbúcsúzni, mivel nagyon összebarátkoztunk a gyerekekkel, szülőkkel. Ez az egy hét nagyon sokat fejlesztett a nyelvtudásunkon, mivel a családoknál a társalgás németül folyt mindig. Ez nem jelentett problémát, közösen társasjátékoztunk, beszélgettünk minden este a családtagokkal. A könnyes búcsú után visszaérkeztünk a kollégiumba. Gyors kipakolást követően azonnal indultunk a buszhoz, ami Zürichbe szállította kis csoportunkat. Itt többek között az egyetemet, Ulrich Zwingli szobrát és különböző templomokat csodálhattunk meg. A közös program után kaptunk egy kis szabadidőt, amit mindenki kedve szerint használhatott ki.

Ecsedi Noémi 12.d