Kedves Szülők, Diákok, Tanárok, kedves Gyülekezet!
Tisztelettel és szeretettel köszöntöm tanévnyitó istentiszteletünk és ünnepségünk minden kedves résztvevőjét, szülőket, tanárokat, diákokat, hozzátartozókat. Köszönöm Horsai Ede vallástanár szolgálatát, Mónus Béla tanár úr orgonajátékát.
Kiemelten köszöntöm a Kollégium tagozatai és a fenntartó Egyházkerület megjelent képviselőit, munkatársait.
Kedves Gyülekezet!
Az elmúlt évtizedekben sokszor hangzott már el tanévnyitók alkalmával, hogy gyökeres átalakulás, reform, szemléletváltás következik az oktatásügyben. Történtek is próbálkozások, de az oktatási rendszer egészét ezek a lépések alig tudták befolyásolni, a tanulók és szülők nem sokat éreztek belőle. A közoktatás egészének ebben a tanévben induló átalakítása azonban minden korábbinál mélyebb változásokat hozhat magával, és alapjában kívánja megváltoztatni az intézmények működését, a tanári munka milyenségét, az iskola és az őt körülvevő társadalmi környezet viszonyát. Ez alól a drasztikus átalakítás alól az egyházi iskolák sem vonhatják ki magukat, de egyelőre nem igazán világosak, milyen feltételek között dolgozunk majd az elkövetkező években.
Mielőtt legalább címszavakban vázolnám, mit várhatunk a következő tanévtől, időzzünk még egy kicsit a nyárnál, a nyári emlékeknél. A korábbi évekhez képest ezt rendhagyó módon kívánom tenni, hiszen ma már a technika lehetőséget ad arra, hogy néhány fénykép segítségével felelevenítsük, mások számára is élményszerűvé tegyük nyári emlékeinket. Örömmel számolok be arról, hogy diákjaink és tanáraink több olyan rendezvényen vettek részt, amely lehetőséget adott ismereteik bővítésére, lelki növekedésre, új emberek és tájak megismerésére, a református iskolák közötti kapcsolatok erősítésére. Ezeket az alkalmakat iskolánk anyagilag is támogatta, teljesen vagy részben fedeztük az arra rászoruló tanulóink nyári táborokon, konferenciákon való részvételét. Remélem, hogy a most bemutatásra kerülő képek újabb tanulókat indítanak arra, hogy a jövőben még inkább éljenek az iskola és a református iskolarendszer nyújtotta lehetőségekkel, alkalmakkal.
A Kárpát-medence református középiskoláinak tanár és diák képviselői minden évben más intézmény vendégeiként találkoznak egymással. Ebben az évben a felvidéki LÉVA városában, a Czeglédi Péter gályarab prédikátorról elnevezett középiskola volt a vendéglátó. Iskolánkat az igazgató, Varga Jánosné igazgató helyettes asszony és két diák képviselték. A legkisebb létszámú magyar nyelvű református középiskola és a lévai gyülekezet csodálatos vendéglátónak bizonyult, a rendezés hű volt a találkozó jelmondatához: Szívvel és lélekkel! A város és a környék nevezetességei mellett megismerkedtünk a történelmi és természeti értékekkel, egyebek között Selmecbánya látnivalóival. A komoly előadások mellett izgalmas diákprogramok, kulturális események tették változatossá a programot. Szembesülnünk kellett a külhoni magyarság megmaradásért folytatott küzdelmeivel is. A református templomban lévő emléktábla a kitelepített felvidéki nemzettársainknak állít emléket. A szervezésben élen járó helyi lelkészházaspár a nemzetiségi türelmetlenség áldozatai: Mivel nyíltan vállalták magyar állampolgárságukat, megfosztották őket szlovák állampolgárságuktól. A találkozó zárónyilatkozata szolidaritást vállalt a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Református Kollégiummal, és javasolja, hogy 2012. október 1-én minden református oktatási intézményben közös megemlékezéssel fejezzék ki támogatásukat az épületük elvesztésével fenyegetett testvérintézménnyel. A találkozó emlékére készült kopjafa reménység szerint nemzedékek számára megőrzi a felemelő együttlét örömét és bátorítását!
A Kolozsvári Református Kollégiummal hosszú idő óta fennálló diák és tanár csere kapcsolatok a nyáron újabb elemmel gazdagodtak. Iskolánk öt diákja és egy tanára vett részt mintegy 60 kolozsvári gimnazistával együtt a csodálatos környezetben lévő LESI TÓ mellett lévő nyári táborban. Mint minden hasonló táborozás, ez is sok vidámsággal, közös játékkal, kirándulással, igazi kalandokkal járt. A tábor fő célja mégis a lelki közösség ápolása, az Isten igéjével való napi, rendszeres foglalkozás volt. Diákjaink nagy lelkesedéssel mesélték élményeiket, s jövőre is szeretnének részt venni a táborozáson. Reméljük, hogy mások is kedvet kapnak arra, hogy csatlakozzanak hozzájuk és kolozsvári diáktársaikhoz.
A református középiskolák és Kollégiumok hagyományosan kiemelt feladatuknak tekintik a tehetséggondozást, különösen azoknak a diákoknak a támogatását, akiknek anyagi lehetőségei korlátozottak. A Református Egyház által évente rendszeresen megrendezett Tálentum Tábor elsősorban ezeknek a tanulóknak igyekszik segítséget nyújtani ismereteik bővítéséhez, szemléletük formálásához, látókörük bővítéséhez. Ezen a nyáron új formában, Pécsett rendezték meg a tábort, amelynek mintegy 70 résztvevője között 7 diákunk és egy tanárunk, Uherkovich Zoltán tanár úr, volt. Tanulóink versenyeredményeik alapján, illetve iskolánk anyagi támogatásával nyerték el a részvétel lehetőségét. Különleges élményt jelentett a résztvevők számára az augusztus 20-i ünnepség, a nemzet kenyerének megszegése. A szakmai programokat két szekcióban (humán és reál) a Pécsi Tudományegyetem tanárai vezették. Az előadások színesek, érdekesek, gondolatébresztők voltak. A program szerves részét képezték Pécs város nevezetességeinek megtekintése, valamint a környékre szervezett kirándulások. Különleges élményt jelentett a pusztuló Ormánság református értékeivel való találkozás és a Dráván tett hajókirándulás. Reméljük, jövőre még több diákunk számára válik lehetővé az élményszerű ismeretszerzésnek ez a különleges módja.
Még egy kirándulásról szeretnék néhány képet bemutatni. Iskolánk mintegy 45 diákja, illetve hozzátartozóik vettek részt azon az angliai tanulmányi kiránduláson, amelynek célja az ország nevezetességeinek megismerése mellett az is, hogy az angol életformával és gondolkodással is élményszerűen ismerkedjenek meg a látogatók. Ennek eszköze a családoknál való elhelyezés, amely nemcsak a nyelvgyakorlásra, hanem a legkülönbözőbb témákról szóló beszélgetésre, egymás jobb megismerésére, az esetleges előítéletek felszámolására is alkalmat adott. Köszönjük Orosz Mária és Dr. Csatária Annamária tanárnők szervező, kísérő munkáját.
Hálásak lehetünk Istennek azért, hogy egy válságos helyzetben, amikor intézmények sokasága a túlélésért küzd, ennyi sok lehetőséget kapunk tanulóink lelki értékeinek és ismereteinek a bővítésére. Köszönöm minden szervező, kísérő tanár kollégámnak a segítséget. Büszkeséggel tölt el mindnyájunkat, hogy diákjaink viselkedéséről, hozzáállásáról mindenünnen jó híreket, visszajelzéseket kaptunk.
Még egy nyári tapasztalatomat szeretném megosztani a jelenlévőkkel. Soha ennyi nagy összegű fizetési elmaradás, étkezési díj hátralék nem volt iskolákban, mint ezen a nyáron. Ezek egy része feledékenység vagy tudatos hanyagság következménye, de sok esetben egészen súlyos szociális, családi problémák húzódnak, és több esetben kérdésessé vált, hogy az egyébként igyekvő, rendes gyermek anyagi okok miatt maradhat-e iskolánkban. Eddig is igyekeztünk alapítványi és más eszközökkel, segélyekkel és ösztöndíjakkal támogatni rászoruló diákjainkat és családjaikat, erre törekszünk a jövőben is. Ezeket a forrásokat kiegészítve az Ifjúsági Gyülekezetünk a korábbiakhoz képest is komolyabban kívánja támogatni a krízis helyzetbe került családokat. Mint a hirdetésekben is elhangzott mai perselypénzünk teljes összege is ezt a célt szolgálja.
A visszatekintés után forduljunk a jelen, illetve a jövő felé. Mit várhatunk az előttünk álló tanévtől, és mit várnak el tőlünk tanároktól, diákoktól, szülőktől? Már utaltam arra, hogy ezzel a tanévvel a magyar közoktatás olyan mértékű átalakítása indul el, amelyre az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Mivel a szükséges jogszabályok egy része az elmúlt napokban került nyilvánosságra, mások még mindig hiányoznak, ezért átfogó és reális képet nehéz adni a változásokról, inkább csak néhány olyan elemre hívnám fel a figyelmet, amelyek iskolánk, tanulóink vagy szüleik számára fontosak és lényegesek:
Iskolánkban is kötelező módon bevezetésre kerül felmenő rendszerben a mindennapos testnevelés. Ez jelenleg csak a 9. évfolyamot érinti. Nekik három tantervi testnevelés órájuk lesz. Két órát iskolai vagy külső egyesületben történő versenyszerű sportolással, iskolai tömegsporttal, kollégiumi testedző foglakozással lehet teljesíteni. Arra törekszünk, hogy szűkös lehetőségeink ellenére a többlet órák ne formálisak legyenek, hanem valóban diákjaink testi edzettségének, ellenálló képességének, terhelhetőségének javítására szolgáljanak. Különösen a szülőket kérem arra, hogy a többlet óraszámban ne plusz kötelezettséget lássanak, hanem olyan lehetőséget, amely hosszú távon gyermekeik egészséges személyiségének kialakulását segíti. Éljünk tehát az iskola által ingyenesen kínált lehetőségekkel, és semmiképpen ne keressünk kibúvókat, formális igazolásokat!
Folyamatosan változnak az érettségi vizsgák szabályai. Már az őszi vizsgaidőszaktól emelkedik az elégséges jegy határa 20%-ról 25%-ra. A későbbiekben várhatóan tovább szigorodik az értékelés. Ez azt jelenti, hogy az érettségi vizsga letételéhez a mostaninál több munka, nagyobb szorgalom kell majd. Fokozatosan szigorítják az előrehozott érettségi lehetőségét és szűkítik a tárgyait. Diákjainkat folyamatosan tájékozatjuk majd az őket érintő változásokról.
Igen sok diákot és szülőt izgat, hogy mi történik a nyelvi előkészítő osztályokkal. Megnyugtatásul közlöm, hogy a már elindult osztályok tovább haladását, sőt a jövő őszre tervezett osztály indítását sem fenyegeti veszély. Most már megjelentek azok a jogszabályok, amelyek szabályozzák ennek az oktatási formának a jövőjét. A jelenlegi álláspont szerint csak azokban az iskolákban maradhat meg 2015-től a nyelvi előkészítő osztályok indítási joga, ahol a 11. évfolyam végére az első nyelvből a tanulók 60%-a, érettségiig a 2. nyelvből a tanulók 50%-a eléri a középfokú nyelvvizsga szintjét. Ezek a feltételek nehezek, de nem teljesíthetetlenek. A mostani 9. D osztály tanulói az elsők, akiknek ezt a feltételt teljesíteniük kell. Arra törekszünk, hogy olyan színvonalas oktatást és terhelést kapjanak, hogy a feltételeket ténylegesen teljesíthessék.
A mostani 9. évfolyamos tanulók néhány más dologban is újdonságokkal szembesülnek majd. Esetükben 18 évről 16 évre csökken a tankötelezettség határa. Reméljük, senki sem akar élni ezzel a lehetőséggel, hanem mindenki szeretné tisztességesen és eredményesen befejezni tanulmányait. A másik újdonság az, hogy számotokra lesz először az érettségi feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzése. Ez a dolog eléggé idegen az magyar közgondolkodástól, de nem okozhat gondot iskolánk tanulóinak. A közösségi szolgálat, önkéntes vagy diakóniai munka eddig is szerves részét képezte pedagógiai programunknak, sőt sok egykori diákunk egy teljes évet szánt oda életéből egy ilyen nemes célra. Ennek a kérdésnek a kapcsán is arra törekszünk majd, hogy diákjaink ne csak formálisan teljesítsék az előírt óraszámot, hanem valóban hasznos és értékes munkát, szolgálatot végezzenek. Erre lehetőséget nyújtanak a Református Szeretetszolgálattal, illetve a református szeretetintézményekkel fennálló és bővülő kapcsolataink.
Az országos kitekintés után még két, iskolánkat közvetlenül érintő dologról kívánok említést tenni. Mindkét esetben még csak tervekről, illetve azokhoz tartozó pályázatokról van szó, ezért a megvalósítás attól függ, hogy lesz-e rájuk anyagi erőforrás. Iskolánk nevelőtestülete úgy döntött, hogy pályázatot nyújt be a TÁMOP 3.1.4-12 kódszámú, iskolák innovatív fejlesztése programra. Tanáraink egy csoportja a nyári szünet tekintélyes részét a pályázat előkészítésére fordította. Sikeres pályázat esetén mintegy 90 millió forintot nyerhetünk, amelynek tekintélyes részét tanári továbbképzésekre, és tanárán kívüli diák programok lebonyolítására lehet fordítani, de komoly összeg juthat eszközbeszerzésre is. A pályázat elbírálása jövő tavaszra, siker esetén a program indítása jövő nyárra várható.
Még inkább érinti iskolánk egész jövőjét és működését az a terv, amely szintén a nyár folyamán öltött konkrét formát. Kormányzati ígéretet kaptunk egy nagy összegű felújítási program elindítására, amely gyakorlatilag valamennyi intézmény elhelyezését érintené, és épületeink használatának újragondolását is feltételezi. A program tanulmánytervei elkészültek, az eltérő intézményi érdekek miatt természetesen ellentétek is felmerültek, a tárgyalások folyamatosan tartanak. Mivel a teljes rekonstrukciós program kifutása legjobb esetben is 3-4 év, ezért a mai diákokat még nem igazán érinti majd. Az iskolánkat érintő változás az, hogy a tervek szerint a Gimnázium átkerül eredeti helyére a Péterfia utcai, egykori főgimnáziumi épületbe. A jelenlegi koncepció szerint mindkét internátus elkerülne mostani helyéről, és a Gimnázium jelenlegi épületében kapna helyet. Természetesen, üdvözöljük azt a fenntartói szándékot, hogy iskolánk visszakapja az eredetileg is gimnáziumi oktatás céljára szolgáló épületét. Azt a célt is támogatjuk, hogy a két internátus újra a Kollégium épületegyüttesében helyezkedjen el. Nevelőtestületünk véleménye ugyanakkor az, és gondolom ezt a szülők is támogatják, hogy az átszervezés után úgy a Gimnázium, mint az internátusok olyan helyiségekkel és felszereltséggel kell, hogy rendelkezzenek, amelyek megfelelnek a kor szakmai és kényelmi követelményeinek, és versenyképessé teszik intézményünket.
Kedves Gyülekezet!
Az előttünk álló tanév nem csak a külső változások miatt rendkívüli, hanem egyedivé teszi az, hogy a Kollégium dokumentált működésének 475., jubileumi tanéve. A Kollégium vezetése a 2013. naptári évre tervezi az ünnepi megemlékezések nagy részét, azaz iskolánk is inkább csak tavasszal kapcsolódik be a rendezvények sorozatába. Eldőlt, hogy tavasszal iskolánk rendezi a református középiskolák Áprily Lajos szavalóversenyét, valamint a hagyományos Regionális Keresztyén Ifjúsági Találkozót. A nyár kiemelt rendezvénye lesz a Kárpát-medencei Református Középiskolai Találkozó, amit a Dóczy Gimnáziummal együtt rendezünk. Tavaszra készülnek el a Kollégium, benne a Gimnázium történetével foglalkozó kiadványok. A programok szervezésében és lebonyolításában feltétlenül szükségünk van tanáraink és diákjaink önkéntes munkájára, segítségére. Kérem, mindnyájan tekintsük kiemelt feladatunknak azt, hogy legjobb tudásunk és képességünk szerint kivegyük részünket ebből a hatalmas vállalkozásból, az „ország iskolája” alapítása méltó megünnepléséből.
Az iskolai élet személyi kérdéseire térek át. Mint már a tanévzárón bejelentettem, Dr. Németh Tamás vallástanár és felesége más szolgálatot vállaltak, itteni alkalmazásuk megszűnt. Az idő rövidsége miatt eddig nem sikerült a vallástanári állás betöltése, ezért a hittan órák megtartását ideiglenesen óraadókkal és helyettes tanárokkal oldjuk meg:
Lovas Anett magyar –hittan tanár szakos tanárnőt alkalmazzuk 14 óra megtartására
Kustár Gábor,a Református Általános Iskola hittantanára 8 órát vállalt.
Bernáthé Somogyi Márta német–hittan szakos tanárnő anyai örömök elé néz, hittan óráit túlórákkal oldjuk meg, a német órák megtartását Katiné Gasparik Katalin nyugdíjas tanárnő óraadóként segíti. A Leányinternátusban újra munkába áll Szabó Dóra tanárnő.
A tanárok után a diákokról, a diákokhoz szólok néhány szót. Iskolánk tanulóinak létszáma tavaly óta lényegében nem változott, mert a leérettségizett három osztály helyett szintén három osztály kezdi el tanulmányait. Külön is köszöntöm a 9. évfolyam közel 110 diákját. Nektek most a legnehezebb, hiszen új környezetben, új kihívásokkal, követelményekkel kell, hogy szembenézzetek. A gólyatáborban azt tapasztaltuk, hogy nagyon sokféle talentummal rendelkeztek, fegyelmezettek, ügyesek voltatok. Különösen is örültem annak, hogy a Dorkas Camping-ben rendezett sportnapon jelesre vizsgázatok összetartásból, közösségépítésből, együttműködési készségből. Pedagógiai megfigyelések szerint ezek azok a tulajdonságok, idegen szóval kompetenciák, amelyek a sikeres egyéni és csoportos teljesítmények előfeltételei. Kívánom, hogy az előttetek álló években ezeket a talentumokat ne elássátok, hanem fejlesszétek, használjátok saját magatok és az iskolai közösség javára, előmenetelére. Gratulálok azoknak a tanulóknak, akik már egy sikeres tanévet tudhatnak maguk mögött, kívánom, hogy az elmondott fogadalom valósággá váljon életetekben, munkátokban, viselkedésetekben! A végzős diákjainkat arra kérem, hogy az érettségire készülve mutassanak jó példát diáktársaiknak céltudatosságból, szorgalomból, felelősségből.
Köszönöm a kedves szülők bizalmát, hogy gyermekeik nevelését erre a tanévre ránk bízzák. Természetesen, mi tanárok is ismerjük lehetőségeink és erőnk végességét, de arra fogunk törekedni, hogy úgy tudásban, mint lelkiségben gazdagodjanak, fejlődjenek a gondjainkra bízott fiatalok. Különösen is fontosnak tartjuk, hogy a hihetetlen gyorsan változó külső kihívások, divathullámok között megőrizzük iskolánk biblikus értékrendjét, ügyeljünk tanulóink külső megjelenésére, segítsük jellemük formálódását.
Utoljára, de nem utolsósorban tanárainkhoz fordulok, akikre igen sok, eddig még nem is ismert feladat vár a következő években. Kívánom, hogy munkájukat ne kényszerként, hanem Istentől kapott szolgálatként éljék meg! Hiszem, hogy ha naponta felülről kérnek erőt, türelmet és bölcsességet ehhez a szolgálathoz, akkor a kudarcok helyett inkább örömben, sikerélményben lesz részük!
Ezekkel a gondolatokkal, a mindenható Isten segítségét és áldását kérve, a Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma és Diákotthona 2012/2013. tanévét, az intézmény 475., jubileumi tanévét megnyitom.
Tanévnyitó ünnepségünk a Nyelvi osztályok kórusának éneklésével folytatódik. A 134. zsoltárt adják elő Ádám Jenő feldolgozásában, Kurgyis András zenetanár, karnagy vezetésével
A kórus éneke után a 10. évfolyamos diákok fogadalomtétele következik, melyet Nagy Imre internátusvezető úr vezet.