Tanévnyitó beszéd 2013

Kedves Vendégeink, Tanárok, Diákok, Szülők!

Nagy szeretettel köszöntöm a rendkívüli időpontban rendezett tanévnyitó ünnepségünk résztvevőit. Megkülönböztetett szeretettel köszöntöm Főtiszteletű dr. Bölcskei Gusztáv Püspök Urat, a fenntartó Tiszántúli Református Egyházkerület vezetőjét.

Köszönöm Horsai Ede vallástanár úr szolgálatát, Mónus Béla tanár úr orgonajátékát.

Ünneplő Gyülekezet!

Mielőtt a most induló, izgalmasnak és mozgalmasnak ígérkező tanév várható feladatairól szólnék, tekintsünk még vissza a mögöttünk lévő nyárra, annak eseményeire. Ennek az időszaknak kétségtelenül legfontosabb eseménye volt számunkra a Kárpát-medencei Református Középiskolák XVIII. Találkozója, amely a 475. születésnapját ünneplő Debreceni Kollégium jubileumi rendezvényeinek egyik kiemelkedőalkalma volt. Köszönöm tanáraink és a rendező diákjaink áldozatos és lelkes munkáját! A visszajelzések alapján a résztvevők igen jól érezték magukat, hálásak a csodálatos napokért. Köszönjük a szülők és más támogatók segítségét! Köszönjük az Egyházkerület és személyesen Püspök Úr anyagi és erkölcsi támogatását.

Diákjaink és tanáraink több nyári táborozás és rendezvény résztvevői voltak. Nagyon szép élményekkel tértek vissza a Rákóczi Szövetség Sátoraljaújhelyen rendezett nyári táborából éppúgy, mint a Kolozsvári Kollégium Lesi tó melletti táborozásáról. A Református Egyház Zsinata által szervezett, Budapesten rendezett Tálentum Tábor éppúgy hatalmas élményt jelentett, mint a London nevezetességeit bemutató angliai tanulmányút. Iskolánk ebben az évben is anyagi segítséget nyújtott ezeken az alkalmakon való részvételhez, és sok diákunk gyülekezeti táborokon, ifjúsági rendezvényeken való részvételét támogatta. Kérem, hogy igyekezzetek minél szélesebb körben beszámolni a tapasztalatokról, élményekről, hogy a jövőben mások is kedvet kapjanak a részvételre, pályázásra!

Nem túlzás, hogy sok-sok éve nem volt annyi változás a közoktatásban, mint ami ebben a tanévben várható. Iskolánk tanulói és diákjai számára még több az újdonság, mert a nyár folyamán már elkezdődtek a Kollégium teljes felújítását előkészítő átköltözések.

A számunkra legszembetűnőbb változás, hogy a Fiúinternátus az átalakítás, építkezés idejére átköltözött a Maróti Kollégium két felső emeletére. Számunkra, tanárok számára is meglepő volt, hogy a költözés kapcsán véleményüket kifejtő diákvezetők mennyire éretten és megfontoltan nyilatkoztak a kollégiumi hagyományokról, azok megőrzésének szükségességéről. Köszönjük, hogy mind a szülők, mind a diákok megértéssel fogadták az új helyzetet. Természetesen, nem lesz könnyű egy újfajta életrend kialakítása, a tanulási és szabadidős tevékenység újjászervezése. Kérem, hogy tanáraink és diákjaink közösen igyekezzenek megtalálni az új körülményekhez illeszkedő szabályokat úgy, hogy az eddigi jó és nemes kollégiumi hagyományok megőrződjenek.

Az új tanévvel kapcsolatos újdonságoknak a felsorolása sem egyszerű, ezért igyekszem csak tőmondatokban a legfontosabbakra felhívni a figyelmet, hiszen menet közben úgyis találkoztok majd ezekkel a gyakorlatban is:

A legfontosabb változás, hogy 2013. szeptember 1-től felmenő rendszerben hatályba lépett iskolánk új pedagógiai programja. Ez azt jelenti, hogy a 9. évfolyamos tanulók már új tantervek szerint, új tankönyvekből tanulnak. Szeretettel köszöntöm őket, és elárulom, hogy az ő heti óraszámuk jóval magasabb lesz, mint a felsőbb évfolyamoké. Bizonyára örülnek annak, hogy több időt tölthetnek az iskolában, mint az idősebb diákok. Tanáraink számára emlékeztetőül, tanulóink számára megnyugtatásul szeretném hangsúlyozni, hogy a több iskolában töltött idő nem feltétlenül azt jelenti, hogy még több tananyagot kell az iskolában elsajátítani, hanem szeretnénk több időt fordítani a gyakorlásra, felzárkóztatásra, tehetséggondozásra. Újdonság az is, hogy a 9.A, 9.B és 9.D osztályok számára kötelezővé tettük kéthetenkénti két néptánc órát a mindennapos testnevelés keretében. A 10.A és 10. B osztályok tanulói számára lehetőséget biztosítunk arra, hogy a mindennapos testnevelés plusz két órájában a néptánc tanulást válasszák.

Az óraszámok nem csak a 9. évfolyamon növekednek, hanem a heti 5 órás (mindennapos) testnevelés immár a 9. és 10. évfolyamon is komoly problémákat okozott az órarend készítésénél, valamint az igen szűkös tornatermi kapacitásunk ésszerű beosztásánál. Az iskolai szinten megnövekedett óraszám, valamint a testnevelés órák egész napos beosztása miatt olyan szaktárgyi órákat is kénytelenek voltunk délutánra helyezni, mint a matematika, kémia vagy az idegen nyelvek. Gyakorlatilag igen közel kerültünk az egész napos iskola koncepcióhoz, amit a svájci testvériskolánkat meglátogató tanulóink már jól ismernek. Ez a helyzet szemléletváltást követel tanártól és diáktól egyaránt: Tudomásul kell vennünk, hogy a délutáni órák ugyanolyan fontosak és hatékonyak, mint a délelőttiek! Nyilván az egész napos terhelés csak akkor bírható, ha mind a diákok, mind a tanárok számára van idő a nyugodt ebédelésre, a tanórák közötti fellélegzésre. Ezért az órarend úgy készült, hogy a 11. és 12. évfolyam tagjainak az 5. óra után, a 9. és 10. évfolyam tagjainak a 6. óra után egy óra ebédszünete van. Szeretettel ajánlom, hogy a nem kollégista tanulók is éljenek az iskolai étkezés lehetőségével!

Az újdonságok közé tartozik az elektronikus vagy digitális napló bevezetése. Erről a helyről is szeretném megköszönni Mónus Béla tanár úrnak, igazgatóhelyettesnek, hogy a nyári szünet jó részét a rendszer beüzemelésére, adatokkal való feltöltésére fordította. Terveink szerint az első félévben még használjuk a hagyományos naplókat is, amíg tanáraink megszokják, begyakorolják az elektronikus rendszer kezelését. Tervünk az, hogy már az ősz folyamán minden szülő, illetve diák lehetőséget kapjon arra, hogy beléphessen a rendszerbe, megtekinthesse saját gyermeke osztályzatait és hiányzásait, fegyelmi vagy dicséret bejegyzéseit. Az új rendszer az eddiginél nagyobb fegyelmet követel tanártól és diáktól egyaránt. Az iskola vezetése, de a szülők is látják, hogy megfelelő ütemben halad-e a tanár a tananyaggal, elegendő jegyet kapott-e a tanuló, sőt azt is, hogy ki lettek-e javítva időre a dolgozatok. A szülők is diákok számára is nevelő hatású lesz az a tény, hogy a határidőre nem igazolt hiányzások utólag már nem igazolhatók, automatikusan igazolatlanná válnak. Már most felhívom a figyelmet arra, hogy a rendszer nagyon szigorú biztonsági védelemmel rendelkezik, úgy hogy érdemesebb komolyan tanulni, mintsem azon gondolkozni, hogyan lehetne néhány jó jegyet becsempészni az adatbázisba.

Mint már diákjaink és a szülők is tapasztalták, teljesen megváltozott a tankönyv igénylés és forgalmazás rendje. A korábbi rendszerben a diák és szülők előzetes nyilatkozata alapján az iskolák daraszámra rendelték meg az egyes könyveket, lehetőség volt az átvételkor is módosítani szándékot, az elmenő és érkező tanulók könyveit egymásnak át lehetett adni. Az új rendszer a rendelést szigorúan a tanulókhoz köti, a tankönyvcsomagok névre szólóak, az ingyenesen járó tankönyvek feletti darabokat pedig az iskolai könyvtár kölcsönzi. Mint diákjaink és a szülők is tapasztalták, valamint a média is beszámolt róla, a rendszer működése az első évben igen felemásra sikeredett. A számítógépes rendszer kis kapacitása, a szoftverek menet közbeni fejlesztése, a teljesíthetetlen határidők már a rendelésnél is komoly problémákat okoztak. Sajnos, igen sok az adathiba, nehezen kezelhetők a kedvezmények változásai, nem mindenkihez érkeztek meg a díjbekérők. Mindenesetre ma meg holnap szeretnénk kiosztani a névre szóló tankönyvcsomagokat, kérem ebben az osztályfőnökök segítségét, tanulóink türelmét és odafigyelését. Az egyedi problémákat igyekszünk orvosolni, de tudomásul kell venni, hogy csak olyan lépéseket tehetünk, amit a rendszer megenged. Sajnálattal jelzem, hogy az iskolakönyvtár számára rendelt, kedvezményezett tanulóink számára igényelt példányok még nem érkeztek meg hozzánk!

Elsősorban nem tanulóinkat, hanem tanárainkat érinti a pedagógus életpályamodell bevezetése. A tanévkezdés napjainkban véglegessé vált új munkaidő számítási és bérezési szabályok részleteit még nem volt idő tanulmányozni. Mindenesetre tény az, hogy a korábbi ígéretekhez képest szerényebb mértékben, de valóban emelkednek a tanárok bérei. A médiában és a hivatalos nyilatkozatokban szereplő adatok ugyanakkor túlzóak és félrevezetőek. A teljes igazsághoz hozzátartozik az, hogy megszűnnek: a helyettesítési és túlóra díjak, a pótlékok egy része, az óraszámkedvezmények, a magasabb végzettség (például: szakvizsga) figyelembe vétele. Ugyanakkor nő a kötelezően ellátott feladatok száma, az iskolában töltött idő hossza, igen gyakran a heti óraszám is. Várhatón saját tanáraink között is lesz olyan, aki több munkáért az eddigihez hasonló vagy éppen kevesebb bért fog kapni. Nyilván, a rendszer elvileg megteremti a magasabb fokozatba lépés lehetőségét, de ahhoz igen szigorú minősítési rendszeren keresztül, több év alatt lehet eljutni.

Ehhez a kérdéshez szeretnék egy fontos dolgot hozzátenni:

Hazánkban általában eddig sem azok választották a pedagógus pályát, akik kevés munkával sok pénzt akartak keresni. Meg vagyok győződve arról, hogy tanáraink döntő többsége hivatástudatból lett pedagógus, és nemcsak kenyérkeresetnek, hanem szolgálatnak is tekinti iskolai munkáját, és ez így lesz ezután is. Abban is biztos vagyok, hogy az intézmény fenntartója, a Tiszántúli Református Egyházkerület ezen túl is igyekszik lehetőségeihez képest anyagilag és erkölcsileg megbecsülni az intézményekben áldozatos munkát végző munkatársakat. Intézményvezetőként azt kérem tanártársaimtól, hogy a pillanatnyi anyagi megbecsüléstől függetlenül személy szerint is kövessék az igei tanácsot (Pál I. levele Timóteushoz ): „Te pedig a munkának terhét hordozzad, mint a Jézus Krisztus jó vitéze!”

Röviden megemlítem még, hogy több int 25 év szünet után újra megjelenik a magyar oktatásügyben a külső szaktanácsadói, szakfelügyeleti, ellenőrzési rendszer. Az egyes tanárok munkáját éppúgy rendszeresen fogják ellenőrizni, mint az egész intézményműködését, szakmai és nevelési színvonalát. Úgy vélem, hogy az iskolánkra eddig is jellemző szakmai igényesség, reális követelményrendszer, tanáraink felkészültsége és kötelességtudata miatt nyugodtan várhatjuk munkánk ilyen jellegű megmérettetését. Azt se felejtsük el azonban, hogy egyes esetekben valós vagy vélt kifogások is elhangzottak diákok és szülők részéről egy-egy tanár bizonyos óráival kapcsolatban: nem magyaráz érthetően, nem a tanterv szerint halad, kevés jegyet ad, nem használja a tankönyvet, a számonkérés nem a leadott anyagból történik… Ugye ismerős vélemények. Abban bízom, hogy egy külső, rendszeres ellenőrzés segíteni fog abban, hogy lássuk: valós, orvosolni való problémákról van-e szó vagy inkább saját hanyagságukat igyekeznek menteni a tanulók.

Nagyon fontos része az új tanév feladatainak a közösségi szolgálat végzése. Azok a diákok, aki most vagy az előző tanévben kezdték el gimnáziumi tanulmányaikat, csak akkor kaphatnak érettségi bizonyítványt, ha 50 óra közösségi szolgálatot tudnak igazolni. Már tavaly is voltak ezzel kapcsolatos lépéseink, például a Hősök temetőjében végzett munka. Ebben a tanévben arra törekszünk, hogy minél szélesebb kínálatot nyújtsunk tanulóinknak. Természetes, hogy szoros kapcsolatra és együttműködésre törekszünk egyházunk szociális és diakóniai intézményeivel, szervezeteivel, például a Református Szeretetszolgálattal. Szeretettel kérjük Püspök Urat, hogy egyházunk vezetése központilag is segítse és támogassa azt a szándékot, hogy minél több református diák saját egyházi intézményeinkben végezhesse ezt a szolgálatot!

Az új tanév lényeges személyi változásokkal is indul. Grubisics Roland tanár úr lemondott igazgatóhelyettesi megbízásáról, de természetesen tanárként továbbra is iskolánkban dolgozik. Az igazgatóhelyettesi tisztségre Mónus Béla tanár úr kapott megbízást. Munkájához sok erőt és türelmet kérünk! Megbízásával változni fog a két igazgatóhelyettes munkamegosztása. Rövidesen tájékoztatjuk tanulóinkat, hogy milyen ügyben kihez fordulhatnak.

Örömmel jelentem be, hogy sikeres volt a vallástanári állásra kiírt pályázatunk. Szeretettel mutatom be Fehér Norbert lelkipásztort, vallástanárt, iskolánk egykori diákját. Isten áldását kérem életére, iskolánkban végzett szolgálatára! Köszöntjük a Leányinternátus új nevelőtanárát, Dan Iriszt, aki szintén iskolánk egykori diákja.

Négy tanárunk kapott határozatlan idejű kinevezést, miután alkalmazásukat támogatta a nevelőtestület, az Igazgatótanács és az Egyházkerület Elnöksége. Ők név szerint:

  • Enyedi Réka angol szakos
  • Győri István testnevelés szakos
  • Horkayné Hidegkúti Erika magyar szakos
  • Pósa Csenge matematika – néptánc szakos tanárok.

Iskolánk hagyományainak megfelelően ők a tanévnyitó ünnepség keretében fogadalmat tesznek.

Örömmel jelentem be, hogy egyházunk Zsinata ebben az évben iskolánk egyik tanárának, Dr. Bohátka Sándornénak ítélte oda a református oktatásügy legmagasabb kitüntetését a Makkai Sándor díjat. Az ünnepélyes átadás szombaton az országos református tanévnyitó keretében, Csopakon történt. Mi is szeretnénk őt ünnepségünk keretében hamarosan köszönteni. Ez azért is illendő, mert ebben a tanévben már nem tart órákat iskolánkban.

Végezetül szeretettel kívánok iskolánk minden diákjának és tanárának eredményes tanévet! Külön is bátorítom iskolánk új tanulóit, akik most még nagyon ismeretlennek, félelmetesnek láthatják az előttük álló éveket, hogy ne féljenek, hanem reménységgel tekintsenek előre! Kívánom, hogy minél több siker és jó eredmény legyen osztályrészük az előttük álló években. Gratulálok azoknak a tanulóknak, akik már egy sikeres tanévet tudhatnak maguk mögött, kívánom, hogy az elmondott fogadalom valósággá váljon életetekben, munkátokban, viselkedésetekben! A végzős diákjainkat arra kérem, hogy az érettségire készülve mutassanak jó példát diáktársaiknak céltudatosságból, szorgalomból, felelősségből.

Tanárainknak azt kívánom, hogy őrizzék meg a diákok iránti szeretetüket, örömmel és jó kedvvel végezzék szolgálatukat! A sokféle változás között ne felejtsük el, hogy nagy ajándékként kaptuk Istentől a lehetőséget: a felnövő nemzedéknek nemcsak tananyagot adhatunk át, hanem szavainkkal, tetteinkkel formálhatjuk személyiségüket, világlátásukat.

Ezekkel a gondolatokkal a 2013/2014. tanévet, iskolánk 476. tanévét megnyitom, az előttünk álló feladatokhoz Isten áldását és segítségét kérem!

Most szeretettel kérem Dr. Bohátka Sándorné tanárnőt, hogy fáradjon ki az úrasztalához.

A nyelvi osztályok kórusa köszönti tanárnőt!

Köszöntés, ajándék átadása, kórus.

Kérem a fogadalomtévő tanárainkat, hogy járuljanak az Úrasztala elé!

Szeretettel kérem Püspök Urat, hogy vezesse a fogadalomtételt, és köszöntse a fogadalmat tett tanárokat!

Iskolánk hagyományai szerint a 10. évfolyamos diákok fogadalomtétele és diákpolgárrá fogadása következik! Kérem Nagy Imre internátusvezető urat, hogy vezesse a fogadalomtételt!

Fogalomtétel, tájékoztatás

Kivonulás, zászló elől!